Οδηγίες για σωστό μηχανογραφικό

Οι υποψήφιοι, αφού κατάφεραν να περάσουν τον σκόπελο των πανελλαδικών, που φέτος ήταν οι πιο δύσκολες της τελευταίας δεκαετίας, τόσο όσον αφορά τα απαιτητικά θέματα όσο και τα λάθη που υπήρξαν σε ορισμένα ερωτήματα, καλούνται να στρέψουν την προσοχή τους στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Προτού όμως το κάνουν αυτό, θα πρέπει οπωσδήποτε να προμηθευτούν από τα λύκειά τους τον κωδικό ασφαλείας έως τις 22 Ιουνίου. Για την απόκτηση του κωδικού, χωρίς τον οποίο δεν θα μπορούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό δελτίο, οι μαθητές πρέπει να προσέλθουν στα σχολεία τους προσκομίζοντας την αίτηση συμμετοχής τους στις πανελλαδικές εξετάσεις και την αστυνομική τους ταυτότητα.mhxanografiko

Αφού αποκτήσουν τον κωδικό, μπορούν να εισέλθουν στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας http://www.exams.minedu.gov.gr για να δουν το μηχανογραφικό δελτίο, αλλά και να το συμπληρώσουν δοκιμαστικά, μια και από πέρυσι η υποβολή του γίνεται μόνο ηλεκτρονικά. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε μαθητής έχει τη δυνατότητα να συμπληρώσει και να αποθηκεύσει τις σχολές που επιθυμεί και στη συνέχεια να κάνει όσες τροποποιήσεις επιθυμεί έως την οριστική κατάθεση από τις 18 Ιουνίου έως τις 5 Ιουλίου. Δεδομένου ότι οι βαθμοί θα ανακοινωθούν στα τέλη Ιουνίου, τα παιδιά θα έχουν τουλάχιστον ένα πενθήμερο στη διάθεσή τους να μελετήσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο και να επιλέξουν σχολές σε συνάρτηση με τη βαθμολογία που συγκέντρωσαν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Αυτό όμως δεν θα έπρεπε να είναι το βασικό τους κριτήριο. Το μεγάλο λάθος που κάνουν οι περισσότεροι μαθητές είναι ότι «συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους λαμβάνοντας υπόψη τις περσινές βάσεις εισαγωγής». Βεβαίως, δεν αποκλείεται οι βάσεις σε ορισμένες σχολές να παραμείνουν ίδιες με αυτές της προηγούμενης χρονιάς, με μικρές αποκλίσεις. Ωστόσο, υποψήφιοι έχουν χάσει σχολές επειδή δεν τις συμπεριέλαβαν θεωρώντας ότι θα διατηρήσουν την υψηλή βαθμολογία που είχαν πέρυσι. Ειδικά φέτος που αναμένεται σημαντική πτώση των βάσεων οι μαθητές δεν πρέπει να αποκλείσουν καμία σχολή, όσο υψηλή βαθμολογία κι αν είχε άλλες χρονιές.

Σε κάθε περίπτωση το ιδανικό είναι τα παιδιά την ώρα που συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους να λαμβάνουν ως γνώμονα :

α)το αντικείμενο σπουδών που προσελκύει το ενδιαφέρον τους.

β)Δευτερευόντως, λόγω συνθηκών οικονομικής κρίσης, οι μαθητές θα πρέπει να επιλέξουν, σε συνεννόηση με την οικογένειά τους, για το κατά πόσο υπάρχει η χρηματική άνεση να σπουδάσουν εκτός του τόπου κατοικίας τους.

Τα ρεαλιστικά κριτήρια για την επιλογή επαγγέλματος είναι πάντως τα εξής τέσσερα:

1. η έφεση ή η ικανότητα ή το ταλέντο ή η επιδεξιότητά του  παιδιού

2. τα ενδιαφέροντά του -δύσκολο κάποιος είναι καλός σε ένα επάγγελμα που δεν του  κεντρίζει το ενδιαφέρον

3. τα πρακτικά ζητήματα -χρόνος, χρήμα κ.λπ.

4. η προσωπικότητα του παιδιού

Τι μπορούν να κάνουν οι  γονείς

* είναι απαραίτητο να  προτρέπουν τον έφηβο να ενημερώνεται από το σχολείο ή από ένα επαγγελματία επαγγελματικού προσανατολισμού για τις διαφορετικές επιλογές επαγγελμάτων  που υπάρχουν.

* Σε περίπτωση που έχει ερωτηματικά για κάποια επαγγέλματα ή ταλανίζεται μεταξύ δυο ή περισσοτέρων μια καλή ιδέα είναι οι γονείς  να επιδιώξουν να  το φέρουν σε επαφή με κάποιους φίλους ή γνωστούς τους που ασκούν τα συγκεκριμένα επαγγέλματα προκειμένου να τα γνωρίσει σε βάθος  και να θέσει τυχόν ερωτήματα που έχει

* να υπάρχει διάλογος στην οικογένεια για αυτό το θέμα , να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες από αυτά . Επίσης να είναι διαθέσιμοι να το ακούν πραγματικά προκειμένου να το καταλάβουν.

* να υποστηρίξουν τον νέο ή τη νέα στην απόφασή τους.

* Να έχουν υπόψη ότι  ακόμα κι αν η ειδικότητα που επιλέγει το παιδί τους δεν έχει ιδιαίτερη ζήτηση, ίσως η ικανοποίηση που θα αντλεί αύριο από την άσκηση του επαγγέλματός του να αποδειχθεί σημαντικότερη από τις πιθανόν καλύτερες οικονομικές απολαβές άλλων  ειδικοτήτων (όλα αυτά βέβαια υπόκεινται σε σοβαρές διαφοροποιήσεις).

* Είναι σημαντικό να μην υποβαθμίζουν την αξία της μόρφωσης λόγω της τρέχουσας κατάστασης της χώρας . Ακόμη και αν το παιδί τους δείχνει απογοητευμένο από την κατάσταση και το μέλλον ας το εμψυχώνουν τονίζοντας την αξία της μόρφωσης , και την  αναγκαιότητα των  στόχων . Η απογοήτευση και η μεμψιμοιρία δεν βοηθούν.

* Σε περίπτωση που δεν τα πήγε καλά ας συζητήσουν για το βαθμό της προσπάθειάς του και ας του περάσουν το μήνυμα της δεύτερης ευκαιρίας.

Προσοχή! οι μαθητές πρέπει να διπλοτσεκάρουν το μηχανογραφικό τους δελτίο προτού το υποβάλλουν οριστικά. Να μη βιαστούν, για να είναι απολύτως σίγουροι ότι έχουν συμπληρώσει με τη σωστή σειρά τις σχολές που τους ενδιαφέρουν και να εξαντλήσουν τον αριθμό των σχολών που τους επιτρέπεται να βάλουν. Πολλά παιδιά, έχοντας υπέρμετρη σιγουριά ότι «πιάνουν» τη σχολή που θέλουν, αρνούνται πεισματικά να προσθέσουν κι άλλες που τους αρέσουν λιγότερο και αυτό μπορεί να αποδειχτεί μοιραίο για την εισαγωγή τους.

Επίσης, πέρυσι μαθητές με καλούς βαθμούς παραλίγο να μην μπουν σε κάποια σχολή επειδή δεν οριστικοποίησαν το μηχανογραφικό τους. Φέτος προβλέφθηκε οι διευθυντές των σχολείων να παρακολουθούν τη λίστα του λυκείου τους όπου θα εμφανίζεται ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων, ο αριθμός αυτών που έχουν οριστικοποιήσει το μηχανογραφικό τους και όσων έχουν υποβάλει μη οριστικοποιημένο μηχανογραφικό. Παρ’ όλα οι μαθητές πρέπει να περάσουν μια βόλτα από το σχολείο τους για να σιγουρευτούν ότι υπέβαλαν επιτυχώς το μηχανογραφικό τους.

Ειδικές κατηγορίες: Ευνοϊκές ρυθμίσεις και δικαιιολογητικά

Όπως και πέρυσι έτσι και φέτος οι υποψήφιοι που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες (τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, κοινωνικά κριτήρια) θα πρέπει κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου να λάβουν υπόψη ότι δεν επιτρέπονται οι μετεγγραφές. Όμως έχει ληφθεί ειδική μέριμνα γι’ αυτούς, καθώς θα καταλάβουν το 15,9% των θέσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ την προηγούμενη χρονιά το αντίστοιχο νούμερο ήταν 10,9%. Παράλληλα, πρέπει να προστεθεί και το ποσοστό του 3% επί του αριθμού των εισακτέων, το οποίο θα δοθεί σε περσινούς αποφοίτους που κατατάσσονται στις ειδικές κατηγορίες.

Η απόφαση αυτή ελήφθη από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, μια και καταργήθηκε το ηλικιακό όριο των 26 ετών και το εισοδηματικό κριτήριο που ίσχυε έως το 2011. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται μια προσπάθεια να αποκατασταθούν τυχόν αδικίες για τους υποψηφίους ειδικών κατηγοριών, που διαγωνίστηκαν πέρυσι στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Οσα παιδιά, τα οποία προέρχονται από τρίτεκνες ή πολύτεκνες οικογένειες, δεν έχουν ακόμα παραλάβει τον κωδικό τους θα πρέπει εκτός από την αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις και την ταυτότητά τους να προσκομίσουν στο σχολείο τους και τα σχετικά δικαιολογητικά. Αυτά θα ελεγχθούν από τον διευθυντή του λυκείου τους για να χαρακτηριστούν «ειδική περίπτωση», αλλιώς αμέσως μετά την παρέλευση της προθεσμίας για την παραλαβή του κωδικού ασφαλείας θα ενταχθούν αυτομάτως στη γενική κατηγορία υποψηφίων. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα μπορέσουν να επωφεληθούν από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις που έχει θεσπίσει το υπουργείο Παιδείας.

Πηγή : http://www.infomathisi.gr/

Advertisements