Συμπλήρωση μηχανογραφικού δελτίου. Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι.

μηχανογραφικο-1Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι μια διαδικασία που απαιτεί προετοιμασία και ώριμη σκέψη. Ένας λάθος μπορεί να οδηγήσει τον υποψήφιο σε μια σχολή που πιθανόν να μην επιθυμεί και σύντομα να την εγκαταλείψει. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το 18% των εισαχθέντων στις στρατιωτικές σχολές αποχωρεί γιατί τελικά διαπιστώνει ότι το επάγγελμα του στρατιωτικού δεν ανταποκρίνεται στα «θέλω» τους. Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, είναι φέτος πιο δύσκολη από κάθε άλλη χρονιά. Και αυτό, διότι οι υποψήφιοι καλούνται να «συμβιβάσουν» τα όνειρά τους με τη σημερινή, δύσκολη, οικονομική κατάσταση, δίνοντας κατ’ αρχήν απάντηση στο δίλημμα «Σχολή της αρεσκείας μου ή σχολή στην πόλη μου;». Από την άλλη, λόγω των συγχωνεύσεων πολλών Τμημάτων ΤΕΙ, εξαιτίας της αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα εφαρμοστεί για πρώτη χρονιά από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, οι υποψήφιοι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ως προς το αντικείμενο κάθε τμήματος. Πολλά εκ των τμημάτων που έως και φέτος λειτουργούν αυτόνομα, από το 2013-2014 θα αποτελούν κατεύθυνση σε ένα άλλο τμήμα.

examsΕιδικότερα, μετά την ανάρτηση στα Λύκεια των βαθμολογιών 82.342 υποψηφίων των Γενικών Λυκείων που διεκδικούν μία από τις 69.288 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανοίγει ο «φάκελος μηχανογραφικό». Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ομάδα υποψηφίων στην οποία θα προστεθούν οι 22.415 υποψήφιοι ημερήσιων ΕΠΑΛ, που θα διεκδικήσουν περίπου 6.300 θέσεις στα ΤΕΙ.

Ακολούθως θα προσπαθήσουμε να δώσουμε κάποιες συμβουλές – οδηγίες προς τους υποψηφίους πριν πατήσουν το κουμπί της οριστικής υποβολής του μηχανογραφικού.

Διευκρινίσεις προς τους υποψηφίους

Αριθμός σχολών που επιλέγει ο υποψήφιος

Οι υποψήφιοι πρέπει να γνωρίζουν ότι έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν όλες τις σχολές από δύο επιστημονικά πεδία. Για παράδειγμα υποψήφιος της θεωρητικής με μάθημα επιλογής τη Βιολογία γενικής παιδείας μπορεί να επιλέξει όλες τις σχολές του 1ου και 3ου επιστημονικού πεδίου. Δεν υπάρχει λοιπόν περιορισμός στον αριθμό των σχολών. Σε περίπτωση που ένας μαθητής προσπαθήσει να επιλέξει σχολές από άλλα επιστημονικά πεδία στα οποία δεν έχει το δικαίωμα το σύστημα του ηλεκτρονικού μηχανογραφικού δεν θα το επιτρέψει. Μαθητής της θεωρητικής κατεύθυνσης με μάθημα επιλογής τα μαθηματικά γενικής δεν μπορεί να επιλέξει μόνο το 2ο και 4ο επιστημονικό πεδίο. Θα επιλέξει 1ο και 2ο ή 1ο και 4ο.

Η σειρά προτίμησης και το τμήμα εισαγωγής

Πολλοί μαθητές έχουν την εντύπωση ότι αν έχουν μια σχολή σε υψηλότερη θέση στο μηχανογραφικό από άλλον υποψήφιο ότι θα εισαχθούν αυτοί και όχι ο ανταγωνιστής τους. Αυτό που παίζει ρόλο είναι choise_b2το σύνολο των μορίων. Αν για παράδειγμα και οι δυο μαθητές έχουν 17000 μόρια και βρίσκονται πάνω από τη βάση εισαγωγής του τμήματος θα εισαχθούν και οι δύο ασχέτως εαν ο ένας υποψήφιος την έχει πρώτη επιλογή και ο άλλος υποψήφιος τρίτη επιλογή. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, η σειρά προτίμησης λαμβάνεται υπόψη ως τρίτο κατά σειρά κριτήριο (μετά τον βαθμό πρόσβασης και το άθροισμα της βαθμολογίας των μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας) μόνο στις Στρατιωτικές σχολές και όχι στα υπόλοιπα τμήματα.

Τι πρέπει να κάνουν οι μαθητές

Οι μαθητές είναι απαραίτητο να κάνουν μια προεργασία πριν συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο ώστε να αποφευχθούν τα λάθη. Καλό είναι να εκτυπώσουν το μηχανογραφικό δελτίο και να μηχανογραφικο-2διαβάσουν προσεκτικά όλα τα τμήματα του ενός ή και των δύο επιστημονικών πεδίων. Παράλληλα θα πρέπει να σημειώνουν τα τμήματα που τους ενδιαφέρουν ή τους προκαλούν την προσοχή. Ακολούθως είναι απαραίτητο να συλλέξουν πληροφορίες για κάθε τμήμα μέσα από οδηγούς σχολών ώστε να έχουν μια εικόνα για τα επαγγελματικά δικαιώματα, τους χώρους εργασίας άλλα και τα προβλήματα του κάθε επαγγέλματος. Επίσης μπορούν να επισκεφτούν και τους διαδικτυακούς τόπους των τμημάτων ώστε να έχουν μια εικόνα για τα μαθήματα που θα παρακολουθήσουν και τα μεταπτυχιακά που μπορούν να εκπονήσουν μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους. Αφού ολοκληρωθεί και η διαδικασία της ενημέρωσης- συλλογής πληροφοριών θα ιεραρχήσουν τα τμήματα από αυτά που ανταποκρίνονται περισσότερο στις προσδοκίες τους σε αυτά που δεν τους ενδιαφέρουν και τόσο.

ΤΕΙ και συμπλήρωση μηχανογραφικού

Δεν πρέπει να υποτιμούν οι μαθητές τα ΤΕΙ. Υπάρχουν αξιόλογα τμήματα με θετικές προοπτικές στην αγορά εργασίας. Επίσης μπορεί να μην καταφέρουν να εισαχθούν σε μια σχολή των ΑΕΙ έχουν όμως τη δυνατότητα να ακολουθήσουν το επάγγελμα που αγαπούν και μέσα από τα ΤΕΙ. Για παράδειγμα μπορεί κάποιος να γίνει νοσηλευτής και από τα ΑΕΙ και από τα ΤΕΙ. Μπορεί να μην καταφέρει να εισαχθεί σε ένα τμήμα νηπιαγωγών μπορεί όμως να εισαχθεί σε ένα τμήμα προσχολικής αγωγής(βρεφονηπιοκόμος). Διαιτολόγος ή κοινωνικός λειτουργός μπορεί κανείς να γίνει και από τα ΑΕΙ και από τα ΤΕΙ.

Τι δεν πρέπει να κάνουν οι μαθητές

Δεν χρειάζεται οι μαθητές να λειτουργούν με βάση τις περσινές βάσεις και τις εκτιμήσεις για τη διακύμανση των μορίων της κάθε σχολής. Πολλοί μαθητές κάνουν το λάθος και δηλώνουν τις σχολές με κριτήριο τα μόρια τους πιστεύοντας ότι όσο περισσότερα μόρια έχει η σχολή τόσο καλύτερη είναι συγκριτικά με τις άλλες. Ας σκεφτούν ότι υπάρχουν μαθητές που με 18000-19000 μόρια δηλώνουν ως πρώτη τους επιλογή της θεολογία, ή το τμήμα Κινηματογράφου, τμήματα που δεν έχουν αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Το κριτήριό τους λοιπόν πρέπει να είναι το κατα πόσο οι σχολές ανταποκρίνονται στις δεξιότητές τους και τα ενδιαφέροντά τους. Είναι μεγάλο λάθος να μην επιλέξουν μια σχολή που πραγματικά την επιθυμούν γιατί έχει χαμηλή βάση εισαγωγής.

Γονείς και επιλογή σχολών

Οι μαθητές είναι καλό να συζητήσουν με την οικογένειά τους τις επιλογές τους. Σε μια περίοδο εργασιακής ανασφάλειας, ανεργίας και έντονων μηχανογραφικο-3οικονομικών προβλημάτων θα πρέπει να εξεταστεί από την οικογένεια αν μπορεί ο μαθητής να σπουδάσει σε μια σχολή εκτός του τόπου κατοικίας. Τα έξοδα σε αυτή την περίπτωση μπορεί να φθάσουν στα 600-800 ευρώ το μήνα και να μην μπορούν οι γονείς να ανταποκριθούν οικονομικά με αποτέλεσμα να αναγκαστεί ο μαθητής να εγκαταλείψει τις σπουδές του. Επίσης αν οι γονείς έχουν τη δικιά τους υγιή επιχείρηση ή ασκούν ένα προσοδοφόρο ελεύθερο επάγγελμα (οικονομολόγοι, δικηγόροι, γιατροί, φαρμακοποιοί, μηχανικοί κ.α) καλό είναι να συζητήσουν με τα παιδιά τους την περίπτωση να τους διαδεχθούν.

H αγάπη για το επάγγελμα ίσως είναι το αντίδοτο για την ανεργία

Τη σημερινή εποχή η ανεργία βρίσκεται στα ύψη. Ακόμα και σχολές που στο παρελθόν ήταν ισχυρές στην αγορά εργασίας αντιμετωπίζουν οι απόφοιτοι τους βιοποριστικά προβλήματα. Γιατροί, δικηγόροι, ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣφαρμακοποιοί, μηχανικοί, αναγκάζονται να αναζητήσουν εργασία στο εξωτερικό. Είναι λοιπόν αναγκαίο οι μαθητές να σπουδάσουν αυτό που πραγματικά θέλουν, αυτό που πραγματικά αγαπούν. Γιατί το λέμε αυτό; Αν κάποιος κάνει αυτό που πραγματικά αγαπά θα βρει τη δύναμη να αγωνιστεί και να συλλέξει τα εφόδια που θα του δώσουν συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας. Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνούν οι μαθητές ότι οι νέες συνθήκες στον εργασιακό χώρο απαιτούν να δουλεύει κανείς στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Για να το πετύχει κανείς αυτό είναι αναγκαίο να αγαπά αυτό που κάνει. Παραθέτουμε και κάτι σχετικό για το επάγγελμα που είπε ο Steve Jobs, ιδρυτής της apple:

«the only way to do great work is to love what you do. If you haven’t found it yet, keep looking. Don’t settle. As with all matters of the heart, you’ll know when toy find it.»
Steve Jobs

O Τολστόι είχε πεί: EYTYXIA δεν είναι να κάνεις πάντα αυτό που σου αρέσει αλλά να σου αρέσει πάντα αυτό που κάνεις.

———————————————————————————————–

Τα παρακάτω αρχεία μπορεί να  βοηθήσουν στην καλύτερη ενημέρωσή σας, πριν τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.

Ηλεκτρονική Υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου (Μ.Δ.)

ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ 2013

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΒΑΣΕΩΝ 2012-2011 90%

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΒΑΣΕΩΝ 2012-2011 10%

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΒΑΣΕΩΝ 2012-2011-2010

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΟΡΙΩΝ

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ_ΜΟΡΙΩΝ_2

Εγκύκλιος Πανελλαδικών 2013

————————————————————————————————————

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΕΤΟΥΣ 2013 ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΕΤΟΥΣ 2013 ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΑ ΕΤΗ 2007-2012 ΚΑΤA ΜΑΘΗΜΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ 10

ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΕΤΟΥΣ 2013 ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΑ ΕΤΗ 2009-2012

ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΚΑΤA ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΟ ΕΤΟΣ 2013

ΣΥΓKΡΙΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΕΤΟΥΣ 2013 ΑΝΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΟΘ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ 10

———————————————————————————————————–

1.630 θέσεις για ΕΛ.ΑΣ. και Εμπορικό Ναυτικό

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΧΟΛΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 2012

Advertisements