Τι φοβούνται τα παιδιά με δυσλεξία – συμπτώματα της δυσλεξίας

Ένα συναισθηματικό τρενάκι στο οποίο επιβαίνει ολόκληρη η οικογένεια. Κάπως έτσι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η εμπειρία της δυσλεξίας, της πιο γνωστής μαθησιακής δυσκολίας, που δυσχεραίνει την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία, η οποία, εκτός από τις σχολικές επιδόσεις, επηρεάζει τη συμπεριφορά του μαθητή και στο σπίτι.

dyslexia Σύμφωνα με τους ειδικούς, μολονότι και στη χώρα μας έχουν γίνει άλματα σε ό,τι αφορά την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση γύρω από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, η προσοχή μας εξαντλείται στη βελτίωση των ακαδημαϊκών επιδόσεων του παιδιού, με αποτέλεσμα να παραμελούνται οι κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες που βιώνουν το ίδιο και η οικογένειά του.

Νιώθει άγχος, αποτυχία

Μέχρι να πάρει τη διάγνωση, το παιδί με ειδική μαθησιακή δυσκολία έχει περάσει από σαράντα κύματα όχι μόνον ακαδημαϊκά, αλλά και συναισθηματικά. Επί χρόνια, το παιδί ανησυχεί βλέποντας ότι δεν τα καταφέρνει ικανοποιητικά παρ’ όλο που διαβάζει πολύ, νιώθει διαφορετικό, αναρωτιέται εάν υπολείπεται νοητικά («αυτό το σχόλιο μπορεί να το έχει ακούσει από ενήλικες ή συνομηλίκους του στο σπίτι ή στο σχολείο»). Πολύ συχνά, το γεγονός ότι ο μαθητής δυσκολεύεται να απομνημονεύσει και να ακολουθήσει τις οδηγίες του δασκάλου, οι γονείς το αποδίδουν σε ανωριμότητα η οποία με τον καιρό θα διορθωθεί. Αλλά όσο περνάει ο καιρός, η σύγκριση με τα άλλα παιδιά είναι αναπόφευκτη. Ο μαθητής έχει το αίσθημα της αποτυχίας και του άγχους, που μπορεί να εκδηλωθεί με διαφόρους τρόπους, όπως με νυχτερινή ενούρηση, εκρήξεις θυμού κ.λπ. Αυτή η αγωνία για το παιδί δεν έρχεται μόνο από τις δυσκολίες στο σχολείο, αλλά και από την πίεση που νιώθει στο σπίτι.

dyslexia1 Έτσι, έως ότου διαπιστωθεί το πρόβλημα και αναζητηθεί λύση από την οικογένεια, τα παιδιά έχουν φτάσει στο γυμνάσιο ή ακόμα και στο λύκειο με πολύ χαμηλό επίπεδο αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης, με αποτέλεσμα να έχουν αναπτυχθεί «παράπλευρα» προβλήματα συμπεριφοράς.

Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να είναι ο γελωτοποιός του σχολείου, να εμφανίζει επιθετικότητα και σχολική άρνηση ή να είναι °εξαφανισμένο” στην τάξη από φόβο μην εξεταστεί. Δεν φτάνει, λοιπόν, η εκπαιδευτική υποστήριξη. Το βάρος πέφτει φυσικά στους γονείς, που θα πρέπει να δείξουν κατανόηση και υποστήριξη. Εξάλλου, η διάγνωση τους έχει ανακουφίσει, αφού μέχρι τότε αισθάνονταν πως αυτά συμβαίνουν στο παιδί τους εξαιτίας δικών τους κακών επιλογών, επειδή δεν του έδωσαν όση αγάπη χρειαζόταν ή ακόμη και πως το παιδί τους έχει κάποιου είδους εγκεφαλική βλάβη.

Καθοριστικό ρόλο, φυσικά, μπορεί να διαδραματίσει και το σχολείο, που θα διαμορφώσει ένα περιβάλλον ελεύθερο από άγχος, το οποίο θα δίνει στον μαθητή αίσθημα ασφάλειας και θα τον ενθαρρύνει. «Με κατανόηση και υποστήριξη, το παιδί με ειδική μαθησιακή δυσκολία δεν μπορεί μόνο να τα καταφέρει, μπορεί να μεγαλουργήσει», καταλήγει ο ίδιος.

Πράγματι, η δυσλεξία έχει συνδεθεί με υψηλή νοημοσύνη. Η συγκεκριμένη διαταραχή είναι κληρονομική σε ποσοστό 70% – 80% και παρουσιάζεται εκ γενετής. Παιδιά και ενήλικες με δυσλεξία είναι το 12% – 15% του παγκόσμιου πληθυσμού, με την αναλογία ανδρών – γυναικών να κυμαίνεται στο 4:1. Στην Ελλάδα έχει βρεθεί ότι το ποσοστό δυσλεξίας είναι περίπου 5%.

Της Λινας Γιανναρου – Καθημερινή

Συμπτώματα της δυσλεξίας

 

Learning to write

Παρακάτω αναφέρονται συγκεντρωμένα τα 18 κυριότερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του δυσλεξικού παιδιού

  • Έξυπνο αλλά έχει προβλήματα με την ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία.
  • Συχνά μπερδεύει το δεξί με το αριστερό.
  • Ευφυές αλλά συχνά δεν τα πάει καλά στις εξετάσεις ή υποφέρει απο έντονο άγχος για τα τεστ.
  • Φαίνεται να ονειροπολεί όταν είναι στη τάξη ή σε μια συνάντηση.
  • Μαθαίνει καλύτερα βιωματικά παρά μέσα απο προφορικό ή γραπτό γλωσσικό υλικό.
  • Βλέπει τα γράμματα να κινούνται όταν διαβάζει ή γράφει.
  • Διαβάζει και ξαναδιαβάζει χωρίς να «πολυκαταλαβαίνει».
  • Έχει δυσκολίες στην ορθογραφία.
  • Δοκιμάζεται όταν χρειάζεται να βάλει τις σκέψεις του σε λέξεις.
  • Δυσκολίες στη γραφή ή αντιγραφή.
  • Έχει τη τάση να πιάνει το μολύβι διαφορετικά ή πιο σφιχτά.
  • Δυσανάγνωστος γραφικός χαρακτήρας.
  • Έχει δυσκολίες στην αδρή ή λεπτή κινητικότητα.
  • Δυσκολεύεται να διαβάσει την ώρα σε αναλογικό ρολόι.
  • Έχει προβλήματα οργάνωσης χρόνου.
  • Έχει τη τάση να είναι αναβλητικός.
  • Είναι καλός στους μαθηματικούς υπολογισμούς αλλά στα προβλήματα με λέξεις δυσκολεύεται αρκετά.
  • Έχει τη τάση να είναι ακατάστατος ή υπερβολικά τακτικός.

Όταν κάποιος αναγνωρίζει στον εαυτό του ως ενήλικας ή στο παιδί και μαθητή του κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά τότε κρίνεται σκόπιμο να διερευνήσει περισσότερο τη πιθανότητα ύπαρξης Δυσλεξίας. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να μάθει τον εαυτό του και να κατανοήσει τη πραγματικότητα που ζει καθώς και το περιβάλλον του να προσαρμόσει τις τακτικές του ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού.

Βασικό ερωτηματολόγιο Δυσλεξίας Α’ μέρος

Βασικό ερωτηματολόγιο Δυσλεξίας Β’ μέρος

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος