Υπάρχουν λίγοι γενικοί κανόνες οι οποίοι ισχύουν για όλους. Ο καθένας πρέπει να βρει αυτούς που ισχύουν για τον εαυτό του.
- Τα περισσότερα τα ξεχνούμε αμέσως μετά το διάβασμα, γι’ αυτό πρέπει να ξεκινούμε αμέσως με την επανάληψη τμημάτων της ύλης που έχουμε να διαβάσουμε.
- Όσο πιο νωρίς ξεκινούμε την επανάληψη, τόσο πιο λίγες επαναλήψεις είναι απαραίτητες.
- Ακόμα και εάν ξεχάσουμε κάτι που μάθαμε καλά στο παρελθόν, μια επανάληψη θα το επανενεργοποιήσει.
- Όσο περισσότερες λεπτομέρειες περιέχει η ύλη, τόσο πιο πολλές επαναλήψεις είναι απαραίτητες.
Έτσι λοιπόν η μάθηση:
Δυσχεραίνεται: | Διευκολύνεται: |
Εάν μαθαίνουμε μέσω παθητικού διαβάσματος και προσπαθούμε να αποστηθίσουμε. | Με την ενεργητική μάθηση: θέτοντας ερωτήσεις στον εαυτό μας και αναζητώντας τις απαντήσεις. |
Εάν χανόμαστε στις λεπτομέρειες. | Με το να μπορούμε να ξεχωρίσουμε το σημαντικό από το ασήμαντο. |
Εάν αποφεύγουμε τις επαναλήψεις. | Με τις συχνές επαναλήψεις της ύλης σε κάθε στάδιο διαβάσματος. |
Εάν απλώς αναγνωρίζουμε την ύλη. | Με την ελεύθερη απόδοση της ύλης. |
Εάν παρουσιάζουμε αποφευκτική συμπεριφορά. | Με την αναγνώριση των αποφυγών και τη συνειδητή προσπάθεια αντίστασης. |
Εάν διαβάζουμε χωρίς χρονικό και μαθησιακό πλαίσιο. | Με την επεξεργασία ενός μαθησιακού και χρονικού προγράμματος κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και πριν τις εξετάσεις. |
Εάν αφήνουμε την όρεξη, τη διάθεση και τα περιστασιακά γεγονότα να επηρεάζουν το πότε θα ξεκινήσουμε το διάβασμα. | Εάν ξεκινούμε το διάβασμα ακόμη και όταν αυτό μας φαίνεται προσωρινά, και κυρίως στην αρχή, δύσκολο. |